Pomocník ze všech nejdůležitější – naše ruce
Děti v naší školce jsou skutečně zvídavé, a proto jsme se jim rozhodly nabídnout možnost zjistit, jakým pomocníkem jsou nám naše ruce. Mohou nás pohladit, utěšit nebo být nástrojem, díky němuž bez mrknutí oka zvládneme nejrůznější věci.
Třeba oblékání. Něco, co děláme každý den, kdy si volíme, co si vezmeme na sebe. Pro malé děti není tato činnost zpočátku až tak jednoduchá. Teprve se postupem let učí, jak na to. Obléknout si tričko ještě není tak složité, ale navléknout si ponožky, to už je větší výzva.
V centrech aktivit proto byla k vyzkoušení spousta praktických úkolů. Děti si zahrály na módní návrháře a vybíraly látky pro oděv, do kterého nastrojily postavu kamaráda. Tu předtím obkreslily na papír. Dramatizace byla centrem dění pro ty, kteří se chtěli vybrat něco do větrného nebo slunečného počasí. Oblékání ale není jen o módě a líbivosti. Můžeme tu zařadit i věci veskrze praktické chránící nás při práci. Proto si děti v dílně nasadily ochranné pomůcky jako jsou rukavice, helma či speciální brýle.
Z módních stylistů se proměnily v pomyslné kontrolory čistoty. Byly na stopě všem bacilům a zjistily, jak s nimi zatočit. Kapka mýdla, voda, ručník, a už po nich není ani stopy. A také nezapomenout na záchodě spláchnout! Když na tyto věci budou naši školkáčci pamatovat, nemůže na ně žádná nemoc.
A když mají všechny děti ruce čisté, mohou jít hodovat. Namažou si u svačiny trochu pomazánky, s chutí sní oběd. Kam ale na stůl patří nůž, lžíce a vidlička? Mají položit lžíci nalevo nebo napravo od talíře? Ono hodně záleží, zda jsou praváci nebo leváci. Děti si prostírání stolu prakticky vyzkoušely. Prokázaly i svou zručnost. Ať už slalomem s talířem plným jídla při hře na číšníky nebo při krájení knedlíku.
Celý měsíc tohoto objevování zakončily zjišťováním, jak mohou pomoct přírodě. Té může ulehčit třeba třídění odpadu. Jak se ale vyznat v tom, kde patří. Pomohou nám barvy. Modrá, žlutá, hnědá, zelená. My máme koše na papír, plast či bioodpad přímo ve třídách, a tak to můžeme dělat dennodenně. A co když z něčeho starého vytvoříme nový produkt? Ušetří to práci s jeho likvidací. My jsme děti naučily, jak vyrobit ručně z kousků starého papíru nový list. To se pak může kreslit jedna báseň. K výběru aktivit nás inspirovala i naše zahrada, kde máme nový kompostér, a tak se v manipulačních hrách stavěla jeho replika z Kaply.
Na to, jak v naší MŠ pracujeme se v posledním týdnu tématu přijely podívat stážistky z Malty. Děti se před nimi vůbec nestyděly, a do aktivit se vrhly s velkým nadšením. Vyráběly štětce z přírodních materiálů, vyšplhaly až nahoru na horolezeckou stěnu, kde sundávaly obrázky odpadků, které pak třídily. Sázely květiny, a nebály se trochu ušpinit od hlíny. Došlo i na závěrečnou reflexi jejich práce. Naše návštěva si odnesla spoustu inspirace, a my věříme, že tu nebyla naposledy.
Kateřina Lusková
Teď už Rozárka přesně ví, jak uložit příbory během stolování
Julinka ochutnává pomazánku. Ač je ve školce nová, přesně ví, jak s nožem při mazání zacházet
Lilienka se proměnila v číšnici Donesla pokrm neohroženě až do cíle
Šátky jsou složeny, můžeme balit