Kolegiální podpora a mentoring
V dnešní době je už obvyklé, že se učitelé z různých škol navzájem navštěvují a obohacují o své zkušenosti, ale kolegiální podpora a mentoring je další stupeň učení dospělých, zaměřená na konkrétní dovednosti, postavena na kolegiálních principech a využívajících již existující kompetence jako základ pro jejich další rozvoj. Mentoring tedy staví na tom, co už pedagog umí, ne na deficitech, chybách, problémech. O mentoringu mluvíme zejména v oblasti rozvoje specifických, v našem případě pedagogických, kompetencích. Prakticky se jedná o individuální nebo skupinový strukturovaný rozhovor a plánování dalších akcí s přispěním dalších metod jako je pozorování ve třídě, video, analýza materiálů, instruktáž atd. Mentoring tak nabízí možnost bezpečného, průběžného zkvalitňování vlastní pedagogické praxe v souladu s nejnovějšími trendy v oblasti učení. Cílem mentoringu je reflektující profesionál. Protože i my chceme být profesionály, zapojili jsme se, do projektu CESTA, jehož součástí je právě i kolegiální podpora – mentoring. Navzájem se navštěvujeme s pedagogy a na základě zakázky, kompetence, kterou chceme zlepšit, probíhá mentoring – pozorování a následně nehodnotící popis práce učitele, dané kompetence.
Kamila Kemrová