Jak se dělá matematika pro malé
Cesta ke školní matematice je cestou ze světa dítěte do světa školy i dospělých. Abychom děti mohli touto cestou vést, je nezbytné jim nabídnout pestré činnosti a možnost prožít si matematiku všemi smysly. Matematika v mateřské škole, tedy správně řečeno předmatematická činnost totiž rozhodně není o reprodukování čísel jedna, dvě …, ale zasahuje do mnoha dalších oborů. Například bez jazykové přípravy nezvládnou děti v budoucnu vyřešit slovní úlohy nebo formulovat odpověď. Využili jsme aktuálního tématu o ovoci a zelenině a předmatematické činnosti do ní vpašovali. Kolik matematiky se skrývá v jedné písničce? Příkladem může být známá mazurka Měla babka čtyři jabka. Kolik jablíček měla babka, kolik dědoušek? Kdo jich měl víc? Kolik jablek dala babka dědouškovi, aby měli oba stejně? Kolik měli jablek, když měli stejně? Kolik jich měli dohromady? Děti předškolního věku potřebují všechno vidět a zažít, takže nezbývá než jablíčka dětem ukázat a před jejich očima přesouvat. Co ještě děláme? Určujeme a pojmenováváme tvary. Že v tom nevidíte rozdíl? Ono ukázat na trojúhelník nebo říct to je trojúhelník už vyžaduje jiné myšlenkové operace. Někdy dětem zamotáme hlavu, když obrázek čtverce pootočíme a zeptáme se, a který tvar je to teď? Časem se už děti nenechají nachytat, protože začnou přemýšlet nad definicí čtverce. A tak jsme z geometrických tvarů sestavovali dopravní prostředky, které nám mohou ovoce a zeleninu přivézt do obchodu. Ve školce neměříme, ale poměřujeme. K bedýnce na ovoce přiložíme provázek a pak stejně velkou bedýnku postavíme podle provázku. Přiřazujeme nejprve stejné ke stejnému, jablko k jablku a pak s rozdíly, které k sobě patří, třeba ovoce jablko a hruška. A do kolika by měly děti předškolního věku umět počítat? To není rozhodující, protože vyjmenovat jak jdou čísla za sebou, to je vlastně básnička. Důležitější je, aby děti předškolního věku uměly operovat s počtem, který je různý podle jejich věku. Děti otiskly natřenou polovinu jablíčka tolikrát, kolik měly let. Aby mohly děti třídit, potřebují si zapamatovat, rozumět vztahu, porovnat, hodnotit a přiřadit. Proto je důležité děti neustále podněcovat a klást otevřené otázky. Že už vám jde z toho hlava kolem? To jsem zdaleka nevyjmenovala vše, co taková předmatematika obnáší. Na nás učitelkách je, abychom u dětí tyto dovednosti a schopnosti rozvíjely tak, aby ani nevěděly, že se učí a vše braly jako zábavu. A to se nám v tomto tématu podle reakcí dětí určitě povedlo.
Jana Bartošová
Anička otiskuje jablíčko tolikrát, kolik má let.
Dopravní prostředky z geometrických tvarů.
K pórku jsme si přivoněli, osahali jej a porovnali, jestli je delší než mrkev.
Najdi v písku tolik mrkví, kolik jich je na obrázku. Přiřaď jednu mrkev k jednomu obrázku.
Tančíme mazurku Měla babka čtyři jabka