Dělají si, co chtějí (část I.)
Dělají si, co chtějí, jsou nevychovaní, ničeho si neváží, taky jste si to někdy pomysleli, nebo zaslechli o dnešních dětech?
Možná, že vy sami, ač jste dnes generací prarodičů, rodičů, jste také slýchávali od těch starších, že za doby jejich dětství, mládí si tohle dovolovat nemohli. A je dost pravděpodobné, že to budou říkávat dnešní děti svým potomkům. Čím to tedy je?
Určitě bychom souhlasili, že období, ve kterých vyrůstali naši prarodiče, rodiče a my, nejsou srovnatelné s životem současných dětí a jejich možnostmi. Přesto nás stále něco pojí napříč generacemi. Prosté dětství, ve kterém se tu a tam nechováme podle představy dospělých, než se jimi skrze vlastní zkušenosti, testování hranic a výchovou staneme.
I my v mateřských školách jsme součástí tohoto vývoje a také občas slýcháváme „tam v té škole si děti dělají, co chtějí“, ač to nemusí znamenat to, že nemají povinnosti a je jim dovoleno všechno. Jak to tedy v praxi vypadá, když si děti v předškolním věku dělají, co chtějí?
V naší Čeladenské berušce to každodenně mimo jiné představuje činnost v takzvaných centrech aktivit, které si můžete představit, jako různě zaměřené koutky. Děti mají pak možnost se učit prostřednictvím hry a vybrat si z předem naplánovaných aktivit podle vlastního zájmu. To neznamená, že si dítě dělá, co chce, ale je vedené k tomu, aby se umělo rozhodnout a zjišťovalo, co ho baví, zajímá, v čem je úspěšné, nebo taky ne. Za svou volbu je zodpovědné, proto vedeme děti k tomu, aby aktivitu splnilo, uklidilo si a také zhodnotilo, jak se mu v práci dařilo. Každý den jsou dětem nabízeny úkoly s jiným zaměřením, vázané k společnému tématu, o kterém si povídáme. To znamená, že některé koutky jsou otevřené, některé zavřené. Děti, které jsou aktivní, mají pak možnost splnit více činností, pokud mají ještě čas, i k tomu děti vedeme, aby si dokázali rozvrhnout svou práci i hru. Mohou si vybírat aktivity z těchto center, které jsou vybaveny příslušnými pomůckami, prostředky a materiálem: Ateliér; Dílna; Domácnost; Dramatizace; Hudba; Knihy a písmena; Kostky; Manipulační hry; Pokusy a objevy; Voda a písek; Pohyb.
A tak příště, když třeba zaslechnete, že si děti dělají, co chtějí, nemusí to být takové, jak se jeví.
Lucie Kaločová
Služba dne asistuje paní učitelce a podle toho jaké úkoly zadává, dítě otevírá, nebo zavírá centra aktivit.