7 kroků
Ekoškola, pojem, který je s naší MŠ spojen už několik let. Každý si pod tím, jak pracuje taková Ekoškola může představit něco jiného. Chcete se nejen o ní samotné, ale i o práci našeho Ekotýmu dozvědět více? Pak si nyní uvařte dobrý čaj nebo kávu, pohodlně se usaďte a nechte se unést následujícími řádky.
Ekoškola je mezinárodním programem, který spatřil světlo světa v roce 1994 v Kodani. Za ty roky se rozšířil do mnoha škol ve spoustě zemí světa.
Základem celého programu je 7 kroků, které dětem ze zapojených škol, ale i jejich rodičům a učitelům pomáhají nejen zorientovat se v takto důležitém tématu, jakým ekologie je, ale také jim dává prostor k tomu, aby mohli být iniciátory, spoluautory pozitivní změny v rámci školy, popřípadě i obce.
Slouží i jako skvělá motivace nově vyrůstající generace k tomu, aby byli k naší Zemi a ke krajině kolem nás citliví a aktivně přemýšleli nad tím, jak ji chránit.
V roce 2005, zásluhou vzdělávacího centra Tereza, byl program Ekoškoly přesunut i do českých podmínek. Na začátku se do programu zapojilo 10 pilotních škol, jejichž počet se během let vyšplhal téměř na 500. Přes 50 mateřských škol se dokonce může pyšnit mezinárodním titulem Ekoškola a mohly si tudíž ve své škole vyvěsit velkou zelenou vlajku, jež je symbolem Ekoškoly.
Náš dětský Ekotým se schází vždy, když je to potřeba a zamýšlí se nad tématem spolu s paní učitelkou Janou, která dokáže povídání k tématu a dílčí úkoly vymyslet vždy tak, že děti neuvěřitelným způsobem vtáhne do problému. Velký Ekotým se v tomto školním roce sešel zatím dvakrát.
Na první schůzce jsme se setkali s členy z předchozího roku a přivítali nové nadšence. Stanovili jsme si společně pravidla, která nám při chodu našeho Ekotýmu pomohou. Rodiče a učitelky si mezi sebe rozdělili otázky orientované na téma prostředí, aby pečlivou analýzou zjistili co nejrelevantnější informace. Byly připraveny i činnosti pro děti, aby se pro ně schůzka stala zajímavější. Pátrání po 7 krocích různě poschovávaných tak, aby se za účelem jejich nalezení spojily a kooperovaly spolu při jejich hledání, skládání obrázku a mnohé další.
Druhou schůzkou jsme navázali na tu předchozí. Znovu jsme svým souhlasem posvětili námi stanovená pravidla a přešli jsme na vyhodnocování analýzy, která nám ukázala několik zajímavých směrů, kterými bychom se mohli vydat. Kterým z nich se vydáme? Na kterou z věcí se zaměříme? Děti spolupracovaly s velkým nadšením, a proto pak sebe, ale i své rodiče, mohly odměnit památečními dřevěnými medailemi „Ekotým“. Tím posvětili své členství v Ekotýmu. Ale než se z nich mohly těšit, musely se poprat s obtížným úkolem, najít místo, kde jsou schované.
Na naší nástěnce Ekoškoly se teď mohou rodiče vyjadřovat k jednotlivým bodům, které z Analýzy vyplynuly a rozvíjet je. Jsme všichni zvědaví, k čemu dospějeme a nemůžeme se už dočkat další schůzky, kde již budeme podrobně rozpracovávat plán činností, který bude prolínat vším, co v rámci enviromentální výchovy budeme chtít dětem předat. Jedno už víme jistě, rozhodně chceme obnovit hmyzí domečky, které už kdysi byly součástí venkovních prostor naší MŠ. A co rovněž víme? Že jsme pro danou věc dostatečně zapálení a doufáme, že v naší práci budeme úspěšní tak, jako doteď.
Kateřina Lusková
Sára Střelcová nakreslila, jak probíhá schůzka Ekotýmu
Kryštůfek Ambrůz se svým tatínkem prezentuje výsledky analýzy